Olen aika lailla suoran toiminnan ihminen. Jos jossain on ilmiselvä ongelma, tykkään mieluummin etsiä siihen ratkaisuja kuin jossitella tai voivotella – tai käyttää kauniita fraaseja ja jättää asian siihen. Senpä vuoksi olen vähän laitellut verkkoja vesille ja kysellyt hoitoalan ammattilaisilta heidän ajatuksiaan siitä, mikä tukisi työssä jaksamista ja parantaisi työoloja niin, että työssä olisi mielekästä käydä ja alalla jaksaisi pysyä. Omat parikymmentä vuotta alalla toki ovat itsellekin jotain opettaneet, mutta aina on hyvä oppia myös toisilta.
Kaikkein tärkeintä on se, että työnteko on sujuvaa ja että siihen annetaan sellaiset työkalut, jotka mahdollistavat työn tekemisen laadukkaasti. Käytännössä tämä tarkoittaa vaikkapa hyvin toimivia potilastietojärjestelmiä tai ajanmukaisia välineitä. Hoitotyössä hoitajalla on suuri vastuu tehdä työnsä niin, että potilasturvallisuus ei vaarannu, ja tähän tarvitaan sellaisia potilastietojärjestelmiä mitkä ovat toimintavarmoja ja selkeitä. Ei ole yhtään pahitteeksi se, että ne myös keskustelisivat keskenään eri toimijoiden kesken, koska joskus asiakkaan hoidon kannalta on tärkeää oikean tiedon saatavuus oikeaan aikaan. Toimiva, selkeä ja monipuolinen järjestelmä ei ole ainoastaan potilasturvallinen, vaan myös kummasti sujuvoittaa hoitajan työpäivää. Olemme hoitajia, emme atk-nikkareita, joten emme myöskään haluaisi käyttää aikaa järjestelmien ongelmien kanssa painimiseen.
Sen lisäksi, että emme ole atk-nikkareita, emme ole myöskään ravintoloitsijoita tai pesuloita, eli mieluiten käyttäisimme työaikamme itse perustyöhön ja asiakkaan kohtaamiseen sen sijaan, että teemme tehtäviä, joita joskus on ollut tekemässä tukipalvelutyöntekijät. Kyse ei ole näiden tehtävien aliarvostamisesta vaan siitä näkymättömästä työstä, mihin kuluu lopulta paljon aikaa ja kaikki tuo aika on pois siitä työstä, mihin meidät on koulutettu. Asiakkaan kohtaaminen ja hoito, niitä me olemme tulleet tekemään.
Entäs se muu työympäristö sitten? Haluamme viihtyä työssä, kuten me kaikki. Haluamme, että meillä on työtä tukeva työtiimi ja myös mahdollisuus työnohjaukseen aina tarvittaessa, ja esimies joka ymmärtää työtä jota yksikössä tehdään. Esimieheltä toivotaan johtamistaitoa ja johtajuutta, mutta myös sitä, että hän tuntee johtamansa yksikön arjen ja mahdollisesti joskus on mukana myös kenttätyössä. Se arki, mitä johtaa ja suunnittelee, ei saa olla vieras asia esimiehelle.
Haluamme riittävästi työkavereita, jotta jonkun sairastuessa tai maailmanlaajuisen pandemian iskiessä sitä kaikkea lisätyötä ei oteta meidän selkänahasta. Se selkänahka kun on lopulta aika hauras ja särkyy jos sitä liiaksi venytetään. Haluamme tehdä työtä yksikössä missä työ on järjestelty järkevästi ja käytännöllisesti, ja haluamme tulla kuulluksi ja kohdatuiksi yksilöinä. Haluamme, että meistä pidetään myös huolta ja ollaan kiinnostuneita siitä mitä meillä on sanottavaa.
Ja palkkaus. Siitä en viitsi edes aloittaa.
Kas näin. Tässä muutamia konkreettisia toiveita hoitajilta. Ei muuta kun koppia ottamaan!
Jaa tämä artikkeli