Tiedote: Kuntien lisätuki on arvovalinta ihmisten turvallisuuden ja hyvinvoinnin puolesta

AJANKOHTAISTA, Yleinen 12:04

Pirkanmaan Sosialidemokraatit pitävät merkittävinä Sanna Marinin hallituksen budjettiriihen päätöksiä, joilla kuntia tuetaan niiden erityisen vaikeassa tilanteessa. Kevään lisätalousarviossa jo päätetyt 1.4 miljardin toimet kuntatalouden tukemiseen saivat nyt jatkoa, kun hallitus päätti merkittävistä lisäpanostuksista kuntien palveluiden rahoittamiseen.

• Kuntien ja kuntalaisten palvelujen rahoituksen turvaaminen on arvovalinta ihmisten turvallisen arjen ja hyvinvoinnin puolesta. Tätä työtä haluamme tehdä osaltamme kaikissa maakuntamme kunnissa.

Kuntien tuki tuli todelliseen tarpeeseen myös meillä Pirkanmaalla. On merkittävää, että mm. korotetun yhteisövero-osuuden ja valtionosuuksien noston lisäksi hallitus linjasi, että Koronan hallintaan liittyvät kustannukset korvataan kunnille ja sairaanhoitopiireille täysimääräisesti.

Pirkanmaan sosialidemokraatit antavat myös täyden tukensa hallituksen vanhusten hoivan sitovan henkilöstömitoituksen ja oppivelvollisuuden nostolle. On tärkeää, että näistä tärkeistä asioista aiheutuvat kustannukset hallitus korvaa kunnille.

***

Pirkanmaan Sosialidemokraatit korostavat myös kansalaisjärjestöjen työn merkitystä. Oli erittäin tärkeää, että hallituksen budjettiriihessä uhkaavat leikkaukset torjuttiin ja järjestöt saavat ansaitun ja välttämättömän tuen toiminnalleen.

***

On myös tärkeää, että hallitus on tehnyt joukon työllisyyttä edistäviä toimia.

Varhaiskasvatuksen maksujen alentaminen on tervetullut uudistus, joka helpottaa lapsiperheiden arkea sekä tukee työllisyystavoitteiden toteutumista.

Myös kauan odotetut ja vaaditut toimet esimerkiksi osatyökykyisten työllistämiseksi saavat kiitoksemme.

Lisätietoja:

Roope Lehto p. 040 591 5660, Pirkanmaan Sosialidemokraattien puheenjohtaja