Kevätpiirikokous: Kaisa Penny eurovaaliehdokkaaksi

Pirkanmaan Sosialidemokraattien piirikokous pidettiin lauantaina 27.4.2013 Voionmaan opistolla Ylöjärvellä. Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräisten asioiden lisäksi EU-vaaleja. Piirikokous päätti esittää Kaisa Pennyä eurovaaliehdokkaaksi.

Tamperelainen Kaisa Penny on Euroopan Demarinuorten puheenjohtaja ja Euroopan sos.dem. puolueen puoluehallituksen ja työvaliokunnan jäsen.

-Tavoitteena on saada Pirkanmaalta vähintään yksi eurovaaliehdokas, totesi piirin puheenjohtaja Roope Lehto puheenvuorossaan.
SDP:n eurovaaliehdokkaat päättää lopullisesti puoluevaltuusto syksyllä 2013.

Piirikokouksen julkilausumassa otettiin kantaa nuorisotakuuseen.

Julkilausuma: Töitä Pirkanmaalle

Nuorisotakuu on ollut voimassa vuoden 2013 alusta, mutta vaikutuksia nuorisotyöttömyyteen ei näy.  Kuntien on kohdennettava nuorisotakuuseen varatut rahat oikein, erityisesti ennaltaehkäisevään toimintaan, kuten koulujen tukeminen, päihde – ja mielenterveystyö sekä sosiaalityö.

Valtio on varautunut nuorisotakuun toteuttamiseen mm. säästämällä työvoimahallinnon henkilöstöstä.

Valtion on huolehdittava, että työvoimahallinto voi hoitaa perustehtäväänsä eli työllistämistä.

Elinkeinoelämä on pitkään vaatinut yhteisöveron laskemista, jotta irtisanomisilta vältytään ja työpaikkojen määrä lisääntyy. Tähän huutoon hallitus vastasi laskemalla yritysten maksamaa yhteisöveroa kehysriihessä 24,5 prosentista 20 prosenttiin.

Hallitus on hoitanut oman osuutensa elinkeinoelämän haluamalla tavalla. Pirkanmaan Sosialidemokraatit edellyttävät, että yritykset vastaavat nyt investoimalla ja palkkaamalla työntekijöitä sen sijaan, että  irtisanovat ja jakavat ylisuuria osinkoja omistajille. Lisäksi valtion on kompensoitava kunnille yhteisöverotuottojen menetys. Kuntien vaikeaa taloudellista ahdinkoa ei saa pahentaa.